6/01/2011

Önce ve Sonra

Farkettiniz mi bilmem. Fazla değil 10-20-30 sene öncelerindeki yaşamla şuanki yaşam arasında çok büyük farklılıklar var. Gerek müzik olsun gerek siyaset olsun gerek sokaklar olsun gerekse insarlar..Herşey çok değişti birden. Ama kimse farketmedi bunu,sanki yıllardan beri süregelen bi alışkanlığımızmış gibi alıştık bu hayata.Önceden sokaklarda mahalle maçları düzenlendirdi,tasolar vardı,ulan bu kadar kaşar yoktu bu ülkede. İlişkiler bu kadar çok laçka değildi. Önceden ajdarda yoktu mesela. Erkin Koray vardı Müzeyyen Senar vardı ; var oğlu vardı yani. Mesela
Mesela eskiden hatırlarmısınız bilmem,kapalı bisküvi yoktu açıkta satılan büskiviler vardı. onlar böyle bayatlamasın diye kapalı kutuda saklanırdı camdan görürdün hangi tarz bisküvi olduğunu. Almak istediğinde de tartılarak alırdık o büskivileri. Sonra.. Arap sabunu vardı sokak diplerinde,apartman girişlerinde,balkonlarda arap sabunuyla halılar yıkanırdı. Kurutemizleme çok pahalıydı bundan 15 sene öncesinde.. Ayşegül çocuk kitapları vardı.Fransız kız çocuğunun          evde,okulda,piknikte,tatilde,uçakta,köyde, tiyatroda,yaşgününde..şeklinde senaryolaştırılmış maceralarını anlatırdı.Kasap dükkanlarının kapılarında böyle boncuklu boncuklu rengarenk aşşağı doğru inen siperler vardı. Kapıdan girerken şıngır şıngır öterdi bu,kasap içeri girdiğimizi anlardı.80li yıllarda civciv beslemek çok modaymış mesela,annemin dilinden..Her küçük çocuğun illaki bir ışıklı ayakkabısı olmuştur ve "Anne banada alıııın,babaaa para ver" dediği olmuştur. Sağcı solcu davalardı vardı eskiden sırf solcu diye adam yolun ortasında vurulurdu. O zamanlar polis bu kadar etkili değildi. Heryerde çevirip kimlik sormazlardı. Okuduğum bir habere göre "
1974'te Kıbrıs barış harekatı yapıldı..
Türkiye, ikinci dünya savaşı yıllarından beri görmediği bir uygulamaya tanık oldu:
Evler ve otomobiller karartıldı.
Yunan savaş uçakları ani bir baskın düzenlerse şehirler ve yerleşim yerleri farkedilemesin diye, evlerin pencerelerine kalın siyah perdeler takıldı.
Otomobillerin farları da koyu renkli jelatinlerle kaplandı.
6 ay kadar süren bu uygulama, 1970'leri unutamayanların da zihnine kazındı.

Eskiden tek kanallıydı biliyorsunuz ki televizyonlar..1970 gibi yaygınlaşmıştı ortalama. Geceleri trt'yi açınca değişik bi manzarayla karşılaşırdınız. Böyle kare bi ekran ortasında yuvarlak var rengarenk bişey. O yayının olmadığını anlamanıza yarar.
La linea vardı çizgi adam,bay meraklı.Televizyonlarda çocuklar bunları izlerdi.Hiçbişey anlamadan. Onun ne zamanlar olduğunu bilmiyorum ama ben varken bunlarda vardı. Sonra pembe panter vardı onuda çok izlerdik. Dırım dırım dırım dırım dırımmmm dırırırımm..
Çok şaşırıcaksınız belki çok alıştığımız birşey ama,önceden çocukların cinsiyeti bilinmezdi. Doğduğu gün ebe kontrol ederdi çükü var mı yok mu diye o sırada anlardık erkek mi kız mı olduğunu. Şuan ne kadar da ilginç geliyor düşününce..  Uzun saç ve ispanyol paça modası vardı bi sıralar. Eski türk filmlerine baktığımızda zaten ispanyol paçanın önemini görebiliyoruz. Dönemin en çok kullanılan deyimleri ; "Allah bir yastıkta kocatsın ,Güle güle giy üstünde paralansın ,Evlenmeden olmaz ,Yenildik ama ezilmedik" imiş. Leblebi tozları çok meşhurdu o zamanlar döner ayran gibi satılıyodu şerefsizim..O dönemlerin parlayan yıldızları ; Özay Gönlüm ,Şakir Öner Günhan ,Serap Mutlu Akbulut ,Bedia Akartürk ,Orhan Gencebay ,İlhan İrem ,Zülfü Livaneli ,Öztürk Serengil ,Yılmaz Güney ,Cüneyt Arkın ,Filiz Akın idi. Babam her akşam 1 şişe rakıdan aşşağı içmezdi Orhan Gencebay yüzünden. Bkz. "Orhan Gencebay - Dil Yarası"  
Bi anda ne olduysa bu dokunmatik telefonlara,dokunmatik bilgisayarlara kaliteli fotoğraflara,filmlere ve sosyal ağlara alıştık.. İyide oldu güzelde oldu ama nostaljide bi başkaydı işte..

3 yorum:

  1. Teşekkür ederim,teveccüğünüz :)

    YanıtlaSil
  2. Biz de niye yoktu ya, kapalı kutularda taze bisküviler.
    Çocukluğumu yaşayamamışım. :(

    YanıtlaSil